пятница, 22 мая 2015 г.

четверг, 21 мая 2015 г.

БО електронного навчального курсу

Шокалюк С.В., Мінтій І.С. Бібліографічний опис електронного навчального курсу як електронного навчального ресурсу віддаленого доступу :
<...>
Серед електронних ресурсів (ЕР) виокремлюють локальні (розміщені на певному фізичному носієві) та віддаленого доступу. Складність оформлення посилань на ресурси віддаленого доступу полягає не лише в широкому спектрі видів таких документів, відсутністю уніфікації до їхнього оформлення, а й недостатністю прикладів їх бібліографічного опису. Так, у чинному в Україні національному ДСТУ ГОСТ 7.1:2006 «Бібліографічний запис. Бібліографічний опис. Загальні вимоги та правила складання» [2] міститься один зразок опису ЕР віддаленого доступу (аналітичний опис). Останнім часом спостерігається посилення уваги до питань даного напряму – на сайтах бібліотек багатьох ВНЗ розміщені методичні рекомендації щодо бібліографічного опису ЕР [1], [4] (зокрема, на сайті Науково-технічної бібліотеки Приазовського державного технічного університету розміщені зразки бібліографічного опису сайту та документів з сайту [3]).

Тому метою даної роботи є аналіз вимог для бібліографічного опису ЕНК та складання відповідної схеми.

Схема бібліографічного опису для ЕР віддаленого доступу (обов’язкові елементи) (згідно ДСТУ ГОСТ 7.1:2006 [2]):

Основна назва [Загальне позначення матеріалу] : відомості, що належать до назви / перші відомості про авторство чи відповідальність. — Відомості про повторність видання. — Вид ресурсу. — Місце видання : Назва (ім'я) видавця, рік видання. — (Основна назва серії чи підсерії ; №, т.). — Режим доступу. — Інформація про джерело основної назви.

Схема опису ЕНК:

Основна назва [Електронний ресурс] : електронний навчальний курс / перші відомості про авторство чи відповідальність. – Режим доступу.

Приклад:

Шокалюк С.В. Інформаційно-комунікаційні технології в очно-дистанційному (комбінованому) навчанні [Електронний ресурс] : електронний навчальний курс / С.В. Шокалюк, І.С. Мінтій ; система управління електронними курсами КПІ ДВНЗ «КНУ». – Режим доступу: moodle.krpd.edu.ua, відкритий гостьовий доступ.



Список використаних джерел

  1. Бібліографічний запис. Бібліографічний опис. Загальні вимоги та правила складання [Електронний ресурс] / Гулій І.В. – Режим доступу : http://www.bgc.in.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=479:2013-02-26-13-37-29&catid=62:2013-02-25-16-53-25&Itemid=295
  2. ДСТУ ГОСТ 7.1:2006. Бібліографічний запис. Бібліографічний опис. Загальні вимоги та правила складання : чинний з 2007-07-01. – К. : Держспоживстандарт України, 2007. – 47 с. (Система стандартів з інформації, бібліотечної та видавничої справи) (Національний стандарт України).
  3. Зразки бібліографічних описів [Електронний ресурс]. - Режим доступу : http://ntb.pstu.edu/?id=23
  4. Приклади оформлення бібліографічного опису у списку джерел, який наводять у курсовій, кваліфікаційній, магістерській роботах, дисертаційному дослідженні [Електронний ресурс] / О. А. Дікунова. – Кривий Ріг : ДВНЗ «КНУ» КПІ, 2015. 10 с. – Режим доступу : http://kdpu-library.ucoz.ru/index/oformlennja_bibliografichnogo_spisku/0-23

среда, 20 мая 2015 г.

Библиотеки Исландии после краха экономики

...во всей библиотеке (главной библиотеке Рекьявика Borgarbokasafn) найдется всего лишь три компьютера, предназначенных для посетителей. Они часто стоят без дела.  Лишь время от времени какой- нибудь турист или человек, недавно переехавший в страну, захочет ими воспользоваться. У всех исландцев есть компьютеры и выход в Интернет. 

...количество кафедр для выдачи книг сокращается, потому что автоматы для выдачи и возврата сделали большие кафедры ненужными.

...все делаем сами, начиная с оборачивания пленкой. У нас нет центральной библиотеки, которая делала бы это за нас. 

Быстрая обратная связь от пользователей.
Для себя Холмкелл выбрал маленькую каморку посреди библиотеки, прямо над входом. Не застекленное окно кабинета выходит в библиотеку, чтобы директор мог слышать разговоры посетителей. «Я часто слышу много лишнего!» – смеется Холмкелл. (Без комментариев)

Век информации прошел, настало время впечатлений! (о досуговой деятельности)

Рабочий день всегда начинается с часового перерыва на кофе, во время которого можно обменяться новостями или просто почитать газету.  

Власти Исландии поняли, что необходимо делать ставку на библиотеки, и не стали закрывать и уменьшать их, как поступают в данный момент в Финляндии.


Библиотечная Ассоциация Исландии работает на добровольных началах, т.е. библиотечные вопросы решаются не в основное рабочее время, а по вечерам и выходным дням.


Библиотеки могут взимать с пользователей плату за свои услуги, но не могут получать прибыль. (это как?)

Ира Койву После краха Фото Йоонас Петрелл Перевод с финского Яковлевой Ю.

Черный библиотечный юмор:-))

Правила для социальных сетей

вторник, 19 мая 2015 г.

Профессиональное развитие

Есть принципиальное различие между "повышением квалификации" и "профессиональным развитием". Второе происходит, когда специалист выходит за пределы своей повседневной компетенции, пытается решать некие новые для себя задачи.Юрий Ээльмаа "Горизонтальное обучение в открытых средах"

понедельник, 18 мая 2015 г.

PAEI-модель организации


Согласно теории Ицхака Адизеса, любая организация нуждается в четырех основных видах деятельности и соответствующих людях:

— (P)roducing — производство результатов, обеспечивающее результативность организации.
— (A)dministrating — администрирование, обеспечивающее эффективность организации.
— (E)ntrepreneuring — предпринимательство, требующееся для осуществления изменений.
— (I)ntegrating — интеграция людей в организацию ради ее жизнеспособности и эффективности в долгосрочной перспективе.Когда все четыре вида личности работают вместе и роли каждого исполняются правильно, организация остается результативной и эффективной.

Найдите себя и свое место в эффективной организации:

Словник нових бібліотечних термінів





Оприлюднити дисертації

ЗАКОН УКРАЇНИ Про вищу освіту (Розділ 2, Ст. 6. 5):

Дисертації осіб, які здобувають ступінь доктора філософії, та дисертації (або наукові доповіді у разі захисту наукових досягнень, опублікованих у вигляді монографії або сукупності статей, опублікованих у вітчизняних та/або міжнародних рецензованих фахових виданнях) осіб, які здобувають ступінь доктора наук, а також відгуки опонентів оприлюднюються на офіційних веб-сайтах відповідних вищих навчальних закладів (наукових установ) відповідно до законодавства.
http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1556-18

Згідно НАКАЗУ МОНУ "Про оприлюднення дисертацій та відгуків офіційних опонентів"  на офіційному веб-сайті внз, спеціалізована вчена рада якого прийняла дисертацію (опубліковану монографію) до захисту, в розділі, у якому міститься інформація про роботу ради, розміщуються в режимі читання:
•екземпляр дисертації в електронному вигляді не пізніше ніж за десять календарних днів до дати захисту;
•відгуки офіційних опонентів в електронному вигляді (також не пізніше ніж за десять календарних днів до дати захисту);
•автореферат дисертацій не пізніше ніж за 30 календарних днів до дати захисту.

Ці матеріали повинні бути у відкритому доступі протягом трьох місяців з дати видачі диплома доктора філософії або доктора наук.
http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/z0885-15

четверг, 14 мая 2015 г.

Идеи для контента социальных сетей

PR библиотеки: читаем онлайн

  1. Баукова, Н. И. Роль рекламы и PR библиотеки в продвижении чтения / Баукова Н. И. // Информационный бюллетень РБА. – 2008. – Вып. 46. – С. 48-50. - Режим доступа - http://www.rba.ru/content/resources/bulletin/ib46/rba46.pdf. - 8.04.2013.
  2. Брежнева, В. В. Маркетинговые коммуникации в информационном обслуживании: интегрированный подход / В. В. Брежнева // Информационный бюллетень Российской библиотечной ассоциации. 2006. – N 40. - С. 100-102. - Режим доступа: http://www.rba.ru/content/resources/bulletin/ib40/rba40.pdf. - 8.04.2013.
  3. Зуева, Л. Б. PR-технологии в деятельности некоммерческих организаций / Зуева Л. Б., Орехова Е. С. // Информационный бюллетень РБА. - 2005. - № 35. - С. 29-30. - Режим доступа: http://www.rba.ru/content/resources/bulletin/ib35/rba35.pdf. - 8.04.2013.
  4. Котенькова, Е. П. Генератор дерзких идей : желание изменить мир / Е. П. Котенькова // Библиотечное дело. - 2009. - N 20. - С.12-14. - Режим доступа: http://www.nlr.ru/prof/publ/bibliograf/2009/bd20.pdf. - 8.04.2013.
  5. Маркетинг в библиотеке: специфика, формы реализации: метод. пособие / Нац. б-ка им. А. С. Пушкина Респ. Мордовия. Отд. экон. анализа и маркетинга; [сост. Т. П. Ферцева: ред. С. Н. Архипова, С. А. Грибова, Т. В. Овсянникова]. - Саранск, 2008. - 23 с. Режим доступа:  http://www.nlr.ru/nlr/div/nmo/zb/lib/search.php?id=2015&r=4. - 8.04.2013.
  6. Реклама в библиотеке : сборник статей / НБ РТ ; сост. О.И. Зуева ; отв. ред. Р.У. Багаева.- Казань : Милли китап, 2006.- 42 с. Режим доступа:  http://www.nlr.ru/nlr/div/nmo/zb/lib/search.php?id=1381&r=4. - 8.04.2013.
  7. Юрманова, С. В. Библиогород. Специальные информационно-рекламные кампании в поддержку чтения среди молодежи : [доклад] / С. В. Юрманова // Информационный бюллетень Российской библиотечной ассоциации. - 2010. - N 57. - С.78-82. Режим доступа: http://www.rba.ru/content/resources/bulletin/ib57/rba57.pdf. - 8.04.2013.
Источник

Історичний квест

Методист OBU Херсон виклав матеріали  «Бібліотечного форуму України» щодо проведення  тематичного квесту для студентів-істориків  Полтавською обласною універсальною науковою бібліотекою ім. І.П.Котляревського.

Бібліотечний живий квест є пізнавально-розважальним публічним заходом. Він сприяє розвитку інтелекту, здатності швидко приймати рішення, формує навички командної по­ведінки як в учасників, так і в організаторів, оскільки до ро­боти над сценарієм заходу та до розробки завдань залуча­ються працівники різних струк­турних підрозділів бібліотеки.

У березні 2014 року праців­ники відділу обслуговування користувачівПолтавської об­ласної універсальної наукової бібліотеки ім. І. П. Котляревського (далі ПОУНБ імені І. П. Кот­ляревського) ініціювали впровадження нової форми роботи з користувачами - квесту.

Спочатку було обрано тема­тику заходу.

среда, 13 мая 2015 г.

Библиотечная амнистия


Майская амнистия в библиотеках является идеальным временем, чтобы вернуть книги и избежать обвинений. О польских библиотеках, которые закрывают глаза на прегрешения читателей, пишет BARBARA MARIA MORAWIEC. Некоторые из них дают такую ​​возможность на протяжении недели или весь месяц.

Виртуальная выставка в ThingLink

Незамысловатый сервис ThingLink  (см. инструкцию)  позволяет создавать интерактивный плакат или маршрутный лист, ленту времени  или газету.Фишка в том, что на основное изображение наносятся маркеры, при наведении на которые может появляться любой мультимедиа контент: текст, фильм,  рисунок.

Созданные плакаты в ThingLink могут быть доступны для редактирования другим пользователям без регистрации, а могут стать только личными.Их можно вставить в сайт, блог, поделиться в сетях.

Библиотекари используют сервис для создания виртуальных экскурсий, виртуальных выставок новых поступлений или выставок одной книги...Можно придать интерактивность обычному фотоотчету о выставке.

Вот несколько примеров.


QR-код‬ для підручників

Останній екземпляр підручників  в читальній залі має посилання на повний текст.
Фото DRPBK College Library. Бібліотека ДРПБК.

вторник, 12 мая 2015 г.

Нас спрашивают


Цей цікавий "Бібліосвіт"

У випуску - статті про досвід роботи і інновації Полтавської ОБЮ та бібліотек Полтавської області. Тут ви знайдете багато цікавого: сценарій «Я на сторожі коло їх поставлю слово ...», присвячений Дню української мови та писемності, матеріали про співпрацю бібліотек із ЗМІ, досвід краєзнавчої роботи з юнацтвом, організацію молодіжного дебатного центру в бібліотеці або правового квесту (є сценарій)  та інше.



Бібліосвіт : інформ. вісн. – Вип. 2 (50) 2014 / [редкол. : Г. Саприкін (голова редкол.), Т. Сопова (відп. ред.), О. Виноградова, Т. Якушко] ; ДЗ «Держ. б-ка України для юнацтва». – К. : [б. в.], 2014. – 100с.

Електронна версія http://www.4uth.gov.ua/library_science/bibliosvit/2014_2_50.html

суббота, 9 мая 2015 г.

Маки, маки, красные маки


К спору о символах...Песня советского композитора Юрия Антонова "Маки" была написана к 30-летию победы над фашизмом.

Мариупольские поэты о войне

Олена Степова "А мій коханий каже..."

А мій коханий каже:
-Зорі, зорі!
Ходи збирати, люба, ти ж хотіла.
Он подивись з акації на дуба
Зоря сяйнула та й перелетіла.

А я дивлюсь на зорі та не бачу.
Тривожить спалах, може знову постріл?
Квітневий дощ катує та полоще
Зчорнілу душу та зомліле тіло.

четверг, 7 мая 2015 г.

ІНФОРМАЦІЙНІ РЕСУРСИ ОСВІТИ

 Володимир Бахрушин
...У сучасному світі взагалі, і в освіті зокрема, останнім часом істотно змінюються переважні форми доступу до освітніх і наукових ресурсів. Через це змінюється і ставлення до місця бібліотек, форм їх існування, засобів підтримки тощо. Немає жодного сенсу говорити, що «Вищий навчальний заклад зобов’язаний мати у своєму складі бібліотеку, бібліотечний фонд якої має відповідати вимогам стандартів освітньої діяльності», як це зроблено у ч. 6 ст. 33 Закону України про вищу освіту [5]. А згадування в коментарях, що це можуть бути електронні бібліотеки, ще й посилює висновок про її недоречність. Хоча б тому, що така норма націлює на створення великої кількості більш-менш однакових за змістом і поганих за якістю електронних ресурсів. Тим більше, немає сенсу закладати до нового Закону про освіту норму, що кожен заклад освіти (тобто вже не тільки вищій, а й школи, дитячі садочки, позашкільні заклади, …) повинен мати бібліотеку для забезпечення освітнього процесу. Сьогодні ми маємо величезну кількість якісних відкритих освітніх ресурсів, створених різними мовами, розрахованих на різні рівні підготовки та способи сприйняття інформації. Прикладами є бібліотека українських шкільних підручників (http://pidruchniki.net), електронна бібліотека з математики ELibM (http://www.emis.de/ELibM.html), фізико-математична бібліотека EqWorld (http://eqworld.ipmnet.ru/ru/library.htm), Інтернет-бібліотека Московського центру неперервної математичної освіти (http://ilib.mccme.ru) та багато інших. Деякі з них створені і підтримуються вищими навчальними закладами. Інші – науковими установами, громадськими організаціями, профільними спільнотами тощо.Для забезпечення освітнього процесу треба вміти орієнтуватися в тих відкритих інформаційних ресурсах, які вже існують, розвивати їх, створювати нові подібні ресурси та забезпечувати зручний доступ до них учасникам освітнього процесу, але не дублювати їх у кожному закладі освіти. Вказана пропозиція проекту є навіть кроком назад, порівняно з вимогами чинного закону, який згадує бібліотеки лише у загальному переліку позашкільних навчальних закладів (ст. 39) та як засіб самоосвіти громадян (ст. 49) [6]. Замість цього доречно було б сконцентрувати ресурси на підтримці та розвитку провідних бібліотек держави, таких як Національна бібліотека України ім. В.І. Вернадського, Національна бібліотека України для дітей тощо, а також провідних бібліотек регіонів.
 Університети сьогодні варто стимулювати до створення не бібліотек, які б містили у друкованому чи електронному вигляді всі підручники з усіх дисциплін, а відкритих спеціалізованих освітніх та наукових інформаційних ресурсів. Таких, як наприклад, фонд стародруків Наукової бібліотеки ім. М. Максимовича КНУ ім. Тараса Шевченка (http://www.rare.univ.kiev.ua/ukr); проект «Космічна погода» ХНУ ім. В.Н. Каразіна (http://sw.astron.kharkov.ua/index.htm) й т. п. Звісно, це не слід розглядати, як пропозицію ліквідувати ті бібліотеки, які сьогодні існують. Провідні університетські бібліотеки з великими фондами важкодоступних, а нерідко й унікальних, видань повинні існувати та розвиватися. На мою думку, незалежно від підпорядкування, вони мають стати загальнодоступними і не тільки виконувати функції обслуговування студентів та викладачів «своїх» університетів, а перетворитися на потужні загальнодержавні чи регіональні культурно-просвітницькі центри. Саме такими є бібліотеки багатьох лідерів сучасної вищої освіти...
http://education-ua.org/ua/analytics/411-informatsijni-resursi-osviti

Літня школа адвокації для бібліотекарів

Логотип Української бібліотечної асоціаціїСекція УБА з адвокації оголошує набір бажаючих для участі у роботі ІІІ Всеукраїнської літньої школи адвокації для бібліотекарів «Школа позитивних змін», що буде проходити з 22 по 27 червня 2015 р. у смт. Лазурне Скадовського району Херсонської обл. Подробиці

вторник, 5 мая 2015 г.

Декомунізація бібліотечних фондів

Більшість бібліотек ще в 90-і роки XXст. вилучили надмірну кількість екземплярів творів Леніна, матеріалів з’їздів КПРС, Пленумів і т.п. Складовою нашої бібліотеки у ті часи стали фонди бібліотеки Будинку політпросвіти, тож ми найцікавіше виділили у окрему колекцію (по 1 прим.), яка користується деяким попитом у істориків. Нагадаю, що відповідно до Ст.18 ЗУ ”Про бібліотеки і бібліотечну справу» (редакція від 01.04.2014): "Вилучення документів з бібліотечних фондів за ідеологічними чи політичними ознаками забороняється".
Тож і недавній ЗУ «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їх символіки» (який ще чекає підпису президенту) ідеологію не забороняє - це в широкому сенсі неможливо, а тим більше не призиває вилучати книги:
Ст. 4.3. Заборона не поширюється на використання символіки комуністичного тоталітарного режиму, символіки націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарного режиму в експозиціях музеїв, тематичних виставках, наукових, навчальних посібниках, підручниках та інших матеріалах освітнього і наукового характеру (за умови, що це не призводить до заперечення злочинного характеру комуністичного тоталітарного режиму 1917-1991 років, злочинного характеру націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарного режиму), під час наукових досліджень та поширення їх результатів у не заборонений законодавством України спосіб...
Усі, хто відчуває потребу у подібних документах у освітніх чи наукових цілях, можуть залишити у фонді потрібну кількість. А надлишок списується за загальними підставами.
Отримати консультацію щодо цього питання можна на форумі Бібліотечному фахівцю

воскресенье, 3 мая 2015 г.

Библиотеки на оккупированных территориях

В канун праздника хочу поделиться с вами  удивительным  материалом Александра Михайловича Мазурицкого о том, как  на временно оккупированной фашистами территории спасали книги и библиотеки наши коллеги.

Публичная библиотека (слева). Киев. Сентябрь, 1941 г.