четвер, 7 травня 2020 р.

Рекомендації Німецької бібліотечної асоціації щодо безпечного відновлення роботи бібліотек

Відповідно до спільної федеральної постанови, бібліотеки мають підпорядковуватися правилам гігієни, контролю доступу, уникати черги та забезпечувати обслуговування на відстані від 1,5 до 2 м. Який відділ бібліотеки на який час може бути відкрито визначено в окремих постановах федеральних держав. Також є багато детальних питань, які потрібно з’ясувати з виконавцями на місцях.

Необхідне суворе виконання заходів з дотримання гігієнічних норм, обмеження контактів, обмеження доступу й відповідно обмеження надання послуг. Якщо певна бібліотечна послуга не може бути надана відповідно до вимог адміністративного рішення, доцільно не надавати дану послугу. Це стосується, наприклад, довідкової служби, коли ви спрямовуєте користувача до певної полички або показуєте як користуватись електронним каталогом. Розгляньте альтернативний варіант інформування, наприклад, електронною поштою або телефоном. Важливо продумати – бібліотеки відкриватимуться поступово чи одночасно.

Запропонований нижче перелік заходів є пропозицією Асоціації, а кінцеве рішення приймається керівництвом бібліотеки самостійно, відповідно до розуміння, місцевих вимог та потреб користувачів.

1. Гігієнічні заходи для працівників та користувачів:
  • Якщо можливо, натискайте дзвінки, кнопки та ручки дверей ліктем.
  • Носіть захисні маски, які закривають рот та ніс, та одноразові рукавички для працівників.
  • Рекомендуйте/зробіть обов'язовим для користувачів носити захисні маски, які закривають рот та ніс.
  • Розмістіть дезінфікуючий засіб для рук з дозатором у зоні входу / туалетах для користувачів.
  • Встановіть захисні стійки з оргскла на робочих місцях, де зустрічають користувачів.
  • Забезпечте засобами безпеки інші приміщення бібліотечної будівлі.
  • Домовляйтеся про проведення заходів із відповідальними відомствами, органами влади та організаціями.
  • Проведіть навчання працівників, як користуватися захисними масками, рукавичками тощо.
94262718 2460710654240444 3934588525906755584 n
2. Обмеження контактів:
- Забезпечте безпечні відстані (1,5-2 м):
  • Регулюйте односторонню чергу бар'єрною стрічкою.
  • Розмітки приклейте до підлоги на відстані 1,5 м.
- Регулюйте доступ та уникайте скупчень / черг:
  • Регулюйте (можливо скоротіть) час роботи бібліотеки з метою вирівнювання кількості присутніх користувачів.
  • Якщо можливо, забезпечте роздільний вхід та вихід.
  • Визначте тривалість часу (максимум 30 хв. в інтересах інших користувачів), протягом якого у приміщенні може знаходитись максимальна кількість користувачів.
  • Якщо можливо, встановіть зони передачі медіа (де читач може покласти чи взяти книгу), щоб знизити рівень контакту читач-працівник.
  • Забезпечте роботу по змінах – важливо, щоб в змінах працювала одна й та сама команда.
  • Забезпечте фіксовану кількість кошиків для книг або, де це можливо, встановіть обов’язкове використання кошиків.
  • Тільки тоді, коли один кошик звільнився, тоді наступний користувач може заходити до бібліотеки. У секторі роздрібної торгівлі орієнтиром є 10-20 кв.м. на кожного покупця. Враховуючи умови, коли запропоновані правила неможливо виконати, пропонується встановити максимальну одночасну кількість людей у приміщенні. Проводьте дезінфекцію ручки кошика перед видачею користувачу або, за необхідності, користувач це робить самостійно.
  • Там, де кошики неможливо використовувати, робіть підрахунок кількості відвідувачів.
  • Роз’яснюйте групі користувачів, що вони мають заходити поступово. Користуватися приміщенням можна лише індивідуально, без особи, яка супроводжує. Перевірте, чи дозволено відкриття дитячої бібліотеки, керуючись діючими обмеженнями місцевої влади.
  • Чітко визначайте кінець черги. Поясніть, якщо приміщення переповнене, користувачам краще не чекати у черзі, а звернутись пізніше.
- Уточніть правила роботи охоронців.
36
3. Обмеження пропозицій послуг:
- Обмеження терміну повернення медіа та абонементу.
- Обмеження часу перебування користувачів у приміщенні для отримання раніше замовлених медіа або їхнього повернення.
- Обмеження перебування користувачів у бібліотечних кімнатах.
- Якщо немає системи самообслуговування, організуйте обслуговування з мінімальними контактами:
  • Варіант 1: Попередньо замовлену літературу передавайте через встановлені скриньки чи інші замкнені зони.
  • Варіант 2: Приймайте обмежену кількість користувачів лише для отримання медій на абонемент / повернення; при самостійному виборі літератури з поличок дозволяйте вільний вибір медіа на полиці при дотриманні відстані; якщо немає систем самообслуговування, то отримання замовлень має бути в організованій зоні зі скриньками. Цей варіант залежить від можливостей бібліотеки.
- Обмеження видачі ігор та інших не книжкових матеріалів.
- Роз’яснюйте обмеження на перебування у читальній залі, наприклад, заборона діяльності, яка потребує тривалого часу перебування, зокрема, читання газет, використання бібліотеки як навчального простору. За необхідності забирайте або блокуйте стільці і крісла у залах загального доступу, не дозволяйте користуватися кавоваркою тощо.
- Уточніть можливості використання каталогів та комп’ютерів.
- Уникайте дозволу користування копіювальними апаратами до тих пір, поки немає вирішення таких питань, як експлуатація при застряганні паперу, поповнення та дезінфекція паперу.
- Не видавайте журнали із внутрішнього сховища.
- Не надсилайте фізичні носії користувачам.
- Перевірте відновлення міжбібліотечного абонементу та кредитування.
- Не проводьте ніяких масових заходів, включаючи шкільні екскурсії.
4. Робота працівників:
Уточніть кількість персоналу з урахуванням регламенту місцевих органів влади щодо груп ризику та наступних аспектів:
- Для яких завдань і на якому рівні потрібні працівники на дистанційній роботі.
- Яка кількість працівників не може працювати через закриті дитячі центри, школи тощо.
- Уточніть, як діяти з відрядженнями.
5. Спеціальні вимоги:
- Встановіть норми щодо контактів між користувачами та працівниками, наприклад:
  • Безконтактне прийняття коштів / безконтактна оплата карткою. Якщо необхідно, платіжні операції потрібно відкласти, допоки критична фаза не закінчиться. Можна збільшити суму непогашеної дебіторської заборгованості на користувача.
  • Безконтактна реєстрація користувача та поновлення картки користувача лише в Інтернеті.
- Можуть бути розроблені регламенти приймання медіа, наприклад:
  • Зберігайте повернені носії на окремих полицях із зазначенням дати отримання.
  • Встановіть проміжок часу (24 години для паперу, 72 години для пластику відповідно до Рекомендації Федерального управління з оцінки ризиків від 21 квітня 2020 р.) для спеціального зберігання повернутих медіа.
  • Використовуйте поверхневі дезінфікуючі засоби для носіїв, книжкових кошиків, кафедр, комп'ютерів, столів тощо.
  • Визначте заходи дезінфекції для медіа на видачу та повернення.
6. Спілкування з громадськістю:
- Інформуйте громадськість про відкриття, зміни, графік роботи та скориговані правила бібліотеки через:
  • пресу;
  • веб-сайт;
  • соціальні медіа;
  • інтернет-каталоги.
- Розмістіть плакати з правилами поведінки та гігієни у різних місцях бібліотеки.
Переклад з німецької Вікторії Польової, ВГО Українська бібліотечна асоціація та Анни Журавльової, Goethe-Institut в Україні

Немає коментарів: