пʼятниця, 30 червня 2017 р.

Замість шрафа - читання

Картинки по запросу должник в библиотеке
г. Барановичи (Беларусь)
Потрібно виховувати відповідальність читача за бібліотечні книги та їх своєчасне повернення - це аксіома.

З одного боку, доходи від штрафів потрібні бібліотекам, а багато користувачів в змозі заплатити.

З іншого, для багатьох студентів штраф стає проблемою. Покарання за несвоєчасне повернення повинно бути, але, якщо говорити про моральний бік питання, наскільки етично позбавляти малозабезпечених студентів доступу до бібліотеки, а їх однолітків, які можуть заплатити штраф, - ні?

Малозабезпечені студенти обирають за краще не користуватися бібліотекою, тобто для бібліотеки несплачений штраф - не тільки втрачені гроші, втрачені книги, але і втрачений користувач. Навіть не знаю, що гірше за сучасних умов. Ми хочемо, щоб студенти читали більше, отже якщо штрафи їм заважають, потрібно шукати інші методи. Амністія не вирішує проблему, так як читачі звікають, та просто чекають її, не поспішаючи повертати книги. 

Цікава форма роботи з боржниками народиась у США та набирає популярність в Європі: замість шрафа - читання. Наприклад, у  Куінсі (США), де  порушники бібліотечних правил можуть позбутися штрафів, якщо прочитають певну кількість книг, за рік було списано штрафів на 160 тисяч доларів.

А як ви повертаєте читачів?

понеділок, 26 червня 2017 р.

Зміни до ДСТУ 8302:2015 "Інформація та документація. Бібліографічне посилання: загальні положення та правила складання"

Прийнятий у 2016 році ДСТУ 8302:2015 "Інформація та документація. Бібліографічне посилання: загальні положення та правила складання" із оформлення бібліографічних посилань мав багато неточностей. Фахівці Бібліотеки НаУКМА підготували інформацію про зміни у документі від 2017р.:

четвер, 22 червня 2017 р.

Методика індексування за УДК

Інформація з сайту Книжкової палати
Можливості УДК дають змогу систематизатору перейти від пасивного відшукування у таблицях індексу, який є адекватним для змісту документа, до активного створення індексів за допомогою вільного комбінування елементів основної і допоміжних таблиць відповідно до специфічного профілю бібліотеки, інформаційного центру або роботи, яку вони здійснюють. Правильність цього процесу регламентується методикою.

Методика індексування — це сукупність заходів та правил побудови індексів УДК для понять, які відображають основний зміст документа або запиту. Основним завданням методики є забезпечення одноманітності підходів до створення індексів. Для виконання цього завдання розроблено правила індексування за УДК.

        Правило першеІндексувати документ за його основним змістом.
Наприклад, заробітна плата на будь-якому підприємстві буде 005.955 щодо конкретної галузі.
        Правило другеВраховуючи багатоаспектність УДК, необхідно чітко визначити предмет та аспект його розгляду. Наприклад:
Канали
— (аеродинаміка) 533.697.3
— (гідродинаміка) 532.537
— (гідрологія) 556.53
— (гідротехніка) 626
— кабельні будівництво) 692.77
тощо

))

середа, 21 червня 2017 р.

NB! Завідуючий/завідувач відділом/відділу?

Сьогодні розпочинаю нову рубрику "Вивчаємо ділову мову", бо доводиться часто правити документи, а помилки доволі типові. Інколи і сама ввагаюсь, бо знання української небездоганні. Тож пропоную навчатися разом) І почнемо з остогидлого: завідуючий/завідувач відділом/відділу.

Вживання слова завідувач проти слова завідуючий досі залишається проблемою щоразу, коли треба узгодити це поняття з назвою підрозділу, який очолює завідуючий чи завідувач. Ці  варіанти мають певні правила вживання, проте нерідко мовці забувають про граматичну закономірність і часто порушують керування. Які тільки не  виникають варіанти: завідуючий відділом, завідувач відділом, завідувач відділу. Що з цього правильне?

вівторок, 20 червня 2017 р.

Дискусія-подіум: методика проведення

Молодіжна аудиторія складна, працювати з нею непросто. Молодь не можна примусити слухати, їх вже не здивувати красивою презентацією чи якимись дивними фактами. Цікаво їм буває тільки при їхній особистій участі. Тож такі активні форми роботи,  як дискусія - подіум, зараз на часі.

Зазвичай дискусію проводять дві людини, краще три. Спочатку ведучий оголошує тему дискусії і правила голосування. Кожному слухачеві видаються дві картки: синя і червона - ними голосують. Припустимо, ми обговорюємо проблему смертної кари. Ведучий розповідає про історію і сучасне практику застосування даного виду покарання. Після ведучого глядачі голосують. Якщо допускають застосування смертної кари піднімають червоні картки. Якщо проти піднімають «сині». Рахуємо голоси та оголошуємо результат підрахунку.


Далі виступають «опоненти». Ролі опонентів виконують співробітники бібліотеки. Перший опонент висловлює аргументи «За» (у нашому прикладі - «за» страту). Аргументи серйозні. У цього опонента червона папка і червоний бейджик. Перший опонент закінчив, і слухачі знову голосують. Рахуємо, стежимо за зміною думки. Дуже важливо таку зміну озвучувати, бо раз голосування змінилося, то аргументи подіяли.

середа, 14 червня 2017 р.

Event Мarketing у бібліотeці


Сьогодні  пропоную ознайомитися з вражаючою презентацією від Ірини Карнаух про  різнобарв'я масових заходів насамперед в університетських бібліотеках України та його висвітлення на сторінках соціальних мереж. Івент-маркетинг або маркетинг подій супроводжує те, чим традиційно займається бібліотека: зустрічі з цікавими людьми, акції, флешмоби тощо. Але до цього додається ще складний комплекс з саме маркетингу, паблік рилейшнз і реклами.  Все це необхідно для активізації інтересу користуваців та просунення бібліотеки, її фондів та послуг. Зробити так, щоб читатч зрозумів, що бібліотека- це весело, цікаво та креативно, створити настрій та залучити до бібліотеки - ось які навички нам усім треба вдосконалювати.

вівторок, 13 червня 2017 р.

Втратили чинність

Наказом Міністерства культури України 19.04.2017 № 335 визнані не чинними:

наказ Міністерства культури і мистецтв України від 06 серпня 1998 року № 363 "Про затвердження Порядку організації і проведення в Україні Міжнародних фестивалів народної творчості", зареєстрований в Міністерстві юстиції України 05 жовтня 1998 року за № 629/3069;

наказ Міністерства культури і мистецтв України від 20 листопада 2001 року № 709 "Про затвердження Положення про централізовану бібліотечну систему", зареєстрований в Міністерстві юстиції України 14 грудня 2001 року за № 1034/6225;

наказ Міністерства культури і мистецтв України від 23 березня 2005 року № 152 "Про затвердження Інструкції про організацію та порядок обміну, перерозподілу і розповсюдження документів серед бібліотек України через систему обмінних фондів", зареєстрований в Міністерстві юстиції України 30 березня 2005 року за № 347/10627;

наказ Міністерства культури і туризму України від 07 лютого 2007 року № 2 "Про затвердження Положення про Всеукраїнський конкурс бібліотечних інтернет-сайтів", зареєстрований в Міністерстві юстиції України 14 лютого 2007 року за № 126/13393;

наказ Міністерства культури і туризму України від 07 лютого 2007 року № 3 "Про затвердження Положення про Всеукраїнський конкурс бібліотечних ідей", зареєстрований в Міністерстві юстиції України 14 лютого 2007 року за № 127/13394;

наказ Міністерства культури України від 21 червня 2011 року № 43 "Про затвердження Положення про Всеукраїнський огляд-конкурс центрів народної творчості та культурно-освітньої роботи", зареєстрований в Міністерстві юстиції України 11 липня 2011 року за № 832/19570.

четвер, 8 червня 2017 р.

Інструменти веб-комунікації в університетських бібліотеках України

Типові проблеми у використанні веб-інструментів для просування ресурсів та послуг університетськими бібліотеками:
  • одна третина бібліотек вітчизняних університетів не має власного сайту;
  • сайт не завжди використовується як інтернет-навігатор бібліотечних каналів;
  • інколи доступ до інформації та сервісів сайту реалізований тільки для зареєстрованих користувачів бібліотеки;
  • низький відсоток використання на сайті інструментів коментування та поширення інформації;
  • неякісне юзабіліті сайту бібліотеки.
Системна реалізація інтернет-маркетингу в університетських бібліотеках України досягається завдяки використанню наступних інструментів веб-комунікації: e-mail (94%), соціальні мережі (64%), кнопки розшарювання (21%), підписка на новини (18%), канали контент-медіа (16%), блоги (13%), опитування (13%), коментарі (9%), QR-код (6%), чат (4%). Кожна бібліотека обирає найбільш ефективні інструменти інтернет-маркетингу, виходячи з власних завдань та характеру її цільової аудиторії. Найчастіше використовується 1-7 інструментів, найбільша кількість використаних інструментів – 15. Просунення ресурсів та послуг бібліотеки відбувається за всіма напрямками комунікації таким чином, щоб користувачі мали можливість вибору засобів, інструментів та платформ спілкування.

Більше тут: Назар’єва С.В. Використання інструментів Web-комунікації бібліотеками університетів // Бібліотечний форум: історія, теорія і практика. – 2017. – №2. – С. 14-16. - Режим доступу: http://91.250.23.215:8080/jspui/handle/123456789/160

середа, 7 червня 2017 р.

Международный конкурс маркетинговых проектов библиотек

В 2017 году Международный конкурс маркетинговых проектов библиотек, целью которого является продвижение маркетинга в библиотеках, был проведен Секцией ИФЛА по менеджменту и маркетингу в 14-й раз. В этом году приветствовались заявки, описывающие маркетинг международных по охвату электронных ресурсов (например, электронных журналов, баз данных, институциональных репозиториев в киберпространстве) и ориентированные на продвижение:
  • сетевых удаленных ресурсов и электронных библиотек;
  • информационной грамотности;
  • новых продуктов и новых услуг.
Также учитывались прозрачность планирования маркетинга, продуманность взаимодействия с внешней средой и эффективное распределение ресурсов (персонала, материалов, времени).

Все три призовых места в 2017 году достались китайским библиотекам — двум вузовским и одной публичной библиотеке. Чем же удивили взыскательное жюри вузовские библиотеки?

вівторок, 6 червня 2017 р.

Ідея для декора бібліотеки своїми руками

Чудова ідея для декора бібліотеки своїми руками: мінімум трат та складнощів, але результат! Подивіться відео -  ці паперові читачі так кумедно ворушаться, не можливо не посміхнутися)) треба тільки повісити на протязі або поруч з вентилятором.